Çevrimiçi dünyada yayılan milyonlarca kopya içerik, ülke içinde birtakım dezenformasyonlara neden olmaktadır. Bu durumun önüne geçilemediği sürece gerek ülke yapısı olsun gerek ise toplum psikolojisi olsun birçok alanda geri dönüşü olmayan sonuçların ortaya çıkmasına zemin hazırlıyor.
Teknolojinin gelişimiyle ile birlikte dijitalleşmenin artması ülkelerin bu soruna karşı önlem almaya itiyor. Başta Fransa, Almanya, İngiltere, Kanada ve Amerika gibi ülkeler söz konusu tehlike için vakit kaybetmeden gereken adımları atarak “dijital telif” yasasını uygulamaya aldılar.
ÇOK KONUŞULAN DİJİTAL TELİF YASASI NEDİR?
Dijital telif yasası, dijital ortamda üretilen veya yayınlanan eserlerin telif hakkı koruması altına alınması için oluşturulan bir yasal düzenlemedir. Ayrıca dijital ortamlarda paylaşılan içeriklerin de daha doğru ve hassas bir şekilde denetlenmesi anlamına da gelmektedir.
Dijital telif yasası, eser sahiplerinin haklarını korumak, eserlerin izinsiz kullanımını veya çoğaltılmasını önlemek ve bu konuda cezai yaptırımlar getirmek amacıyla tasarlanmıştır. Dijital telif yasası, farklı ülkelerde farklı şekillerde uygulanabilir.
TÜRKİYE’DE DİJİTAL TELİF YASASI İÇİN GOOGLE İLE GÖRÜŞTÜ
TBMM Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Yayman’ın açıklaması şu şekilde;
“Biz kurulur kurulmaz önümüzde Whatsapp’ın bir sözleşme dayatması vardı ilk sınavımızı orada verdik. Tüm partilerden milletvekillerimiz Whatsapp’ın Türkiye’de çifte standart göstererek yeni sözleşme talebini reddettik.
Kamuoyunda bir talep var. Telif meselesi çok emeğe saygı ve karşılığın bulması meselesi toplum tarafından çok önemseniyor. İçerik üreticileri tarafından vazgeçilmez konu. Dijitalleşme çağında bu yasa bir kırmızı çizgi. Telif meselesi konusu artık güncellenmeli. Türkiye’deki mevcut fikir ve sanat eserleri eski tarihli. Bu yasanın yeni versiyonunun ele alınması gerekli. Biz bu konuyla ilgili Google’ı çağırdık dinledik.
Türkiye’de bu konuda fikri olan uzmanları dinledik. Geldiğimiz an itibariyle bize çok ciddi bir talep var. Bu talep bir an önce telif yasasının yapılması ve mevcut kanunun güncellenmesidir.
Biz perşembe günü dijital mecraları komisyonumuzda misafir ediyoruz. Yarın Tiktok gelecek Tiktok’taki paylaşımların düzenlenmesi için yarın bir toplantı yapacağız. Tiktok’un Türkiye temsilcisi gelecek ve bundan sonraki adımlarla ilgili düzenlemeleri yapacağız. Tiktok’taki paylaşımlar vatandaşları rahatsız ediyor.”
İnternet araması, çevrim içi bilgi dağıtımı, reklam teknolojileri ve arama motorları için yatırımlar yapan Amerikan şirketi Google’ın, bazı ülkelerdeki yasal düzenlemeler kapsamında hareket ettiğini dile getiren Yayman, şöyle devam etti:
“Google yetkilileri Türkiye’ye geldiğinde dijital telif meselesini görüştük, sorduk. Komisyon toplantısında da daha sonraki görüşmelerimizde de Avrupa Birliği normlarının Türkiye’de de uygulanması gerektiğini söyledik. Fransa’da, Almanya’da farklı bir dijital telif yasası, Türkiye’de farklı bir dijital telif yasası olamazdı. Biz bunu çifte standart olarak belirttik.
Bizim tezimiz şudur; Google, Paris’te hangi telif yasasına tabiyse, Berlin’de, Londra’da, Amerika’da hangi dijital telif yasasına uyuyorsa, Türkiye’de de bu yasanın geçerli olması gerektiğini belirttik ve belirtmeye devam ediyoruz.”
YENİ BİR DİJİTAL ÇAĞIN İÇERİSİNDEYİZ
Telif yasasıyla ilgili yoğun taleplerin görmezden gelinemeyeceğini belirten Yayman, “Biz, bu taleplerle Google’ı bir araya getireceğiz ve bir uzlaşma noktası olacağız, bir köprü görevi göreceğiz. Bu noktada komisyonumuz, üzerine ne düşüyorsa yapmaya hazırdır. İnşallah Dezenformasyon Yasası’nı, Dijital Mecralar Yasası’nı çıkarttığımız gibi ‘Telif Yasası’nı da çıkartırız.
Artık dijital bir çağda yaşadığımız için içerikler farklılaşmıştır, zaman kavramı araya girmiştir ve daha fazla üretim söz konusudur. Bütün bu verileri değerlendireceğiz ve paydaşlarımızın talebi doğrultusunda, günümüz şartlarına uygun, Türkiye’nin şartlarına cevap verecek bir ‘Dijital Telif Yasası’ inşallah çıkartacağız.” diye konuştu.
GOOGLE, KANADA’YA HER YIL BİR SERVET ÖDEMEK ZORUNDA
Kanada hükümeti, Google ile “Çevrim İçi Haberler Yasası” kapsamında ülkeye her yıl yaklaşık 74 milyon dolar ödeme yapmasında anlaştıklarını bildirdi.
KANADA’NIN “ÇEVRİM İÇİ HABERLER YASASI”
Kanada’da haziranda yasalaşan “Bill C-18” sayılı Çevrim İçi Haberler Yasası, Meta ve Google gibi şirketlerin haber içeriklerini platformlarında kullanmaları karşılığında Kanadalı medya yayıncılarına ücret ödemelerini gerektiriyor.
Kanadalılar, Meta hesaplarındaki yerli ve yabancı medya kuruluşlarının haber içeriklerine erişim sağlayamıyor.
AB ÜLKELERİNDEN İLK OLARAK FRANSA ÖNEMLİ BİR ADIM ATTI
İçerik üreticilerinin çevrimiçinde haklarının korunmasına ilişkin koşulları müzakere etmelerini kolaylaştırmak ve “kullanıcı tarafından yüklenen içerik” modeline dayalı platformlarda hak edilen ücretin alınmasını sağlamak yasanın temel çıktılarından.
Nitekim geçtiğimiz günlerde, karardan iki yıl sonra, AB ülkelerinden ilk olarak Fransa bu konuda önemli bir adım attı. Google ile Fransa’daki basın derneği L’Alliance de la Presse d’Information Générale (APIG) arasında yapılan anlaşmada haber yayıncılarına çevrimiçi içerik için ödeme yapılması konusunda anlaşmaya varıldı..
Kaynak : Haber7
Kaynak Url : https://www.haber7.com/teknoloji/haber/3373298-dijital-telif-yasasi-neden-bu-kadar-onemli-iste-onlem-alan-ulkeler
Bir yanıt yazın