BEE’O Kurucu Ortağı ve CEO’su Dr. Aslı Elif Tanuğur Samancı Üst Düzey programında Arzu Maliki’nin konuğu oldu.
2024 yılı için hedeflerine değinen Samancı, “Bu sene için yüzde 60 büyüme hedefimiz var, biz zaten 2016’da Türkiye’nin en hızlı büyüyen kobisi olmuştuk. Şu anda ulusal ve uluslararası 90’a yakın ödülümüz var. Bu yıl ekonomi Ülkemizde kötü gibi görünmekle birlikte arı ürünleri üretimi anlamında şu an çok kötü durumda değiliz. İklim, kuraklıklar, geçmişte yaşanan yangınlar üretimleri etkilemiş de olsa üretimde hala dünyadaki rakiplerimizle mücadele edecek durumdayız” dedi.
Propolis Üretimi
Propolis üretim rakamlarının tam olarak gerçeği yansıtmadığına değinen Samancı, “Rakipler kim dersek, dünyada propoliste birinci üretici maalesef Çin. Çin ürettiği ürünleri doğal olarak dünyaya satmıyor yani içine yüzde 1 propolis koyuyorsa gerisi dolgu maddesi, boya, sentetik bir şeylerle doldurup çoğaltıyor dolayısıyla gerçek propolis satmıyor. Evet dünyanın en büyük propolis ihracatçısı Çin olarak gözüküyor ama maalesef ürettiği ve sattığı ürünler doğal değil. İkinci en büyük üretici Hindistan, üçüncü de Türkiye. Bir de propolis kovandan çıktığı halde tüketilemiyor, muhakkak ekstrakte edilerek sıvı formuna getirilmesi lazım. Ben şirketi kuralı 11 yıl oldu. 2013’ten bu yana, 36 ülkeye ihracat yapıyoruz, artık Çin’e de sesimizi duyurduk. Çin bizden propolis talep ettiyse biz doğru yoldayız. Şu anda dünyada en hızlı büyüyen pazar doğal ve sağlıklı beslenme pazarı. Ülkemizde Anadolu propolisi dünyanın en kaliteli ürünü ve 1.sırada geliyor” ifadelerini kullandı.
Sözleşmeli Arıcılık Modeli
Uyguladıkları sözleşmeli arıcılık modelinden bahseden Samancı, “Bu model ile arıcımıza malzeme, ekipman ve alım garantisi veriyoruz. 5 bin sözleşmeli arıcımız var, 550 bin arı kovanına bakıyorlar. Dolayısıyla temiz bir bölgede, pestisid uygulanmayan arazilerde propolis, arı sütü, polen ve arı ekmeğini iyi uygulamalı prensipler çerçevesinde üretip İstanbul’daki tesisimize gönderiyoruz.
Şu anda satışlarda hem yurtiçi hem de yurtdışı pazarlarda hedeflerimize paralel gidiyoruz. Ama yurtdışındaki büyüme hedefimiz daha agresif. Bizim toplamda yüzde 60’lık konsolide büyüme hedefimiz var, bunun yüzde 80’ni yurtdışı, yüzde 50’si de yurtiçi diye düşünebiliriz. Uluslararası pazarlara Amerika’ya, Avrupa’ya, Kore’ye, Japonya’ya buralara ihracatımız var, buralara daha çok yatırım yapıp pazarları büyüteceğiz” dedi.
Çevrimiçi Satışlar
Çevrimiçi satış alanında daha fazla büyümek istediklerinin altını çizen Samancı, “Burada daha çok büyüyeceğiz. Walmart, CVS, EBay, Amazon gibi büyük e-ticaret platformlarında varız. Burada çok inovatif ve agresif hareket ediyoruz. En çok yatırımı uluslararası e-ticareti pazarlamaya ve sitelerine yapıyoruz. Perakende tarafında da ürünlerimiz mağazalarda satılıyor, Amerika’da 5500 mağazada ürünlerimiz satılıyor, Avrupa’da da bine yakın mağazada ürünlerimiz satılıyor. MENA bölgesi ve Türki Cumhuriyetler de önümüzdeki dönem hedef pazarlar olacak. Amerika pazarı en hızlı büyüyen pazarımız, bir de İngiltere pazarında büyüyeceğiz” şeklinde konuştu.
Ar-Ge Yatırımları
Ar-Ge alanına çok önem verdiklerini belirten Samancı, “Bizde Ar-Ge yatırımları birçok büyük şirketten daha fazla oluyor, bir çok firmada bu oran yüzde 2 iken bizde yüzde 10’a varan bir yeri var bilançoda. Teknoloji ve Sanayi Bakanlığı onaylı bir Ar-Ge merkeziyiz. Toplamda 200 çalışanımız var. Hem de İstanbul Teknik Üniversitesi Teknokent firmasıyız ve orada da bir laboratuvarımız var İTÜ ile ortak çalışıyoruz. Üniversite Sanayi işbirliklerine çok önem veriyoruz, Avrupa Birliği projeleri, TÜBİTAK projeleri ve diğer projelere de devam ediyoruz. Şu anda tamamlanmış 50 tane Ar-Ge projemiz var. Formülasyon geliştirmekte çok güçlü bir ekibimiz var, zaten bizim için önemli olan yüzde 100 doğal ürünler üretelim. Biz yiyemediğiniz hiçbir şeyi cildinize sürmeyin diyoruz” dedi.
Denetim ve Sahtecilik
Arı ürünlerinde sahteciliğin yaygın bir uygulama olduğunu kaydeden Samancı, “Arı ürünleri pahalı ürünler olduğu için çok kolay taklidi yapılabiliyor. O yüzden sahtecilikte de hep başta gidiyor yani hala dünyada satılan balın yüzde 50’si sahte. Bakanlık tabi çok denetim yapıyor ama yeterli olmuyor. Umarım daha çok denetim olur, ama dünyada da durum aynı” şeklinde konuştu.
Destekler
Finansman konusunda yaşanan sıkıntılara da dikkat çeken Samancı bu alanda desteklerin artması gerektiğini belirterek, “Finansman şu anda büyük bir sorun haline geldi, arazi başka bir sorun. Destekler artırılmalı ve devam etmeli. Bizim sözleşmeli arıcılık yöntemimiz aslında arıcıyı çok rahatlatan bir model, aracıları ortadan kaldırıyor. Birçok kişi toptancıdan ürünleri alıyor, biz toptancıyı ortadan kaldırarak direk arıcı ile beraber bir çalışma modeli izliyoruz ve toptancının da gelirini arıcıya bırakıyoruz. Böylece arıcılar o üründen kâr elde edebiliyorlar. O kârı da yatırıma dönüştürebiliyorlar” ifadelerini kullandı.
Bloomberg HT
Kaynak URL https://www.bloomberght.com/hala-dunyada-satilan-balin-yuzde-50si-sahte-2357764
Bir yanıt yazın